سرطان جایگزین بیماری های قلبی و سکته مغزی به عنوان دلیل اصلی مرگ و میر در میان افراد دیابتی شده است

4فوریه 2021- سرطان مهمترین علت مرگ در میان افراد دیابتی در انگلیس شده است.این یافته ها حاصل 18 سال تحقیق دانشمندان کالج امپریال لندن بر روی بیش از 300000 فرد مبتلا به دیابت در انگلیس است که اکنون در مجله The Lancet Diabetes & Endocrinology منتشر شده است.

تحقیقات انجام شده توسط Wellcome Trust نشان می دهد که بین سالهای 2001 تا 2018 بیماری قلبی و سکته مغزی مانند 18 سال پیش، دیگر مهمترین علت مرگ در افراد دیابتی نیستند.

دیابت 4.7 میلیون نفر را در انگلیس تحت تأثیر قرار داده و به دلیل عدم توانایی بدن در تنظیم سطح قند خون ایجاد می شود. حدود 90 درصد این افراد به دیابت نوع 2 مبتلا هستند که با فاکتورهای سبک زندگی مانند فشار خون بالا و اضافه وزن مرتبط است.بقیه به دیابت نوع 1 مبتلا هستند، که در اثر حمله ی سلولهای ایمنی بدن فرد به سلولهای تولید کننده انسولین-هورمون کنترل کننده قند خون- ایجاد می شود.

در این مطالعه، محققان دانشکده بهداشت عمومی امپریال کالج لندن، اطلاعات داده های مراقبت های اولیه بدون نام 313907 فرد مبتلا به دیابت را در انگلیس بین سال های 2001 تا 2018 ، بررسی کردند و این اطلاعات را با اطلاعات مربوط به مرگ این افراد از اداره آمار ملی مرتبط کردند.

این مطالعه نشان داد که میزان مرگ و میر در بیماران دیابتی در دوره مطالعه، 32 درصد برای مردان و 31 درصد برای زنان کاهش یافته است.این تیم توضیح داد که مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی و سکته مغزی در کل جمعیت، از جمله در افراد غیر دیابتی نیز کاهش یافته است.

دکترJonathan Pearson-Stuttard ، نویسنده اصلی این مطالعه، گفت: بهبود عوامل خطر مانند سیگار کشیدن و فشار خون، همراه با پیشرفت در درمان های پزشکی به کاهش شدید مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی و سکته مغزی کمک کرده است. بطوریکه مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی و سکته مغزی در افراد دیابتی بیشتر کاهش یافته است. این پیشرفتهای پزشکی منجر به این نتیجه شده است که هم اکنون تنها حدود 25 درصد از کل مرگ و میرها در بیماران دیابتی مربوط به بیماریهای عروقی است در حالیکه این آمار در 20 سال پیش، برابر با 45 درصد بود.

در مقابل، بهبود در میزان مرگ و میر ناشی از سرطان بسیار کمتر بوده است، به طوری که کاهش مرگ و میر ناشی از سرطان در میان بیماران دیابتی از جمعیت عمومی عقب تر است. جالب توجه اینست که سرطان در حال حاضر در انگلیس دلیل اصلی مرگ در میان افراد دیابتی و عامل اصلی در مرگ بیش از حد در مقایسه با افراد بدون دیابت است. به این واقعیت باید این موضوع اضافه شود که انگلیس از لحاظ میزان بقای سرطان همچنان از سایر کشورهای اتحادیه اروپا عقب تر است.

این یافته ها همچنین نشان داد که افراد دیابتی بیشتر از افراد بدون دیابت، جان خود را بر اثر زوال عقل، بیماری کبدی یا بیماری تنفسی در سال 2018 از دست داده اند.

میزان مرگ و میر در بیماران دیابتی در مقایسه با افراد بدون دیابت، در تقریباً همه ی علل مورد مطالعه، بیشتر بود. میزان مرگ و میر ناشی از بیماری کبدی و زوال عقل در افراد دیابتی دو برابر بیشتر از افراد بدون دیابت در سال 2018 بود، در حالی که میزان مرگ تنفسی 80 درصد بیشتر بود.

تیم تحقیقاتی می گوید: در افراد دیابتی خطر ابتلا به زوال عقل تا دو برابر بیشتر از افراد بدون دیابت است. ارتباط دقیق این امر مشخص نیست اما چندین عامل خطر مشترک مانند سیگار کشیدن، چاقی و رژیم غذایی نامناسب بین دیابت و زوال عقل وجود دارد.

افزایش بیماری کبدی می تواند به دلیل میزان بالای چاقی در افراد دیابتی و مصرف بیشتر الکل باشد.

این تیم خواستار به روز شدن گایدلاین ها در مورد درمان دیابت شدند، تا اطمینان حاصل گردد که بیماران و پزشکان آنها از گستردگی شرایطی که آنهاین بیماران را در معرض خطر بیشتری قرار می دهد، از جمله سرطان، زوال عقل و بیماری کبدی آگاه شوند.

آنها اضافه کردند که دلایل این که مرگ ناشی از سرطان چرا به علت اصلی مرگ و میر در میان افراد دیابتی در انگلیس تبدیل شده است، مشخص نیست، اما می تواند با این واقعیت مرتبط باشد که افراد مبتلا به دیابت دارای اضافه وزن هستند و وزن اضافی یکی از عوامل اصلی خطر ابتلا به سرطان است.

این تیم همچنین به محدودیت های این مطالعه اشاره نمود، مانند عدم تمایز بین دیابت نوع یک و دو در داده ها، و این واقعیت که حدود 20 درصد از افراد دیابتی در انگلیس، از بیماری خود بی اطلاع هستند، یعنی بیماری آنها تشخیص داده نشده است.

پروفسور ادوارد گرگ، نویسنده ارشد این مطالعه اضافه کرد: این مطالعه یک یادآوری دیگر برای این موضوع است که هرچه افراد به دلیل بیماری های قلبی عروقی کمتر می میرند، هنوز هم دیابت طیف وسیعی از مشکلات دیگر را به دنبال دارد. تنوع عوامل بزرگ دخیل در مرگ در اینجا شامل سرطان ها، زوال عقل و بیماریهای تنفسی است. این و تجربه فعلی ما در مورد دیابت و COVID-19 یادآور این است که ما باید به طور فزاینده ای دیدگاه گسترده ای راجع به معنای پیشگیری برای افراد دیابتی داشته باشیم.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2021-02-cancer-heart-disease-death-people.html